Тема.
Найбільше щастя у житті – здоров’я.
Речення з однорідними членами. Однорідні члени речення з різними видами зв’язку.
Мета
уроку: поглибити знання учнів про
однорідні члени речення; формувати вміння знаходити однорідні члени речення та
визначати їх вид; навчити аналізувати, який зв’язок між ними (сполучниковий,
безсполучниковий чи змішаний); формувати творчі вміння складати речення з
однорідними членами та використовувати їх для побудови зв’язних висловлювань;
розвивати логічне й образне мислення, увагу, пам'ять; сприяти розвитку логічного мислення; виховувати вміння
працювати самостійно та у колективі; виховувати
ціннісне ставлення до власного здоров’я та стимулювати бажання дбати про нього; сприяти усвідомленню учнями
необхідності ведення здорового способу життя.
Тип уроку: урок засвоєння нових знань (формування практичних умінь
та навичок).
Методи
та прийоми: сугестивний прийом самонавіювання, лінгвістична
робота з текстом, спостереження над мовними явищами, самостійна
дослідницько-пошукова робота з підручником, евристичне спостереження, робота в
парах, прийом «Мозковий штурм», ігровий прийом «Знання – у дію», колективна
творча робота з текстом, інтерактивна вправа «Сенкан"», валеологічні паузи.
Обладнання:
Заболотний О.В., Заболотний В.В.Рідна мова:
Підручник для 8-го кл.-К.: «Генеза», 2008, мультимедійний проектор, музичні
записи, роздатковий матеріал.
Міжпредметні
зв’язки: біологія, психологія,
література.
Структура уроку
Дев’ять десятих
нашого щастя залежить від здоров’я.
А.Шопенгауер
І. Організаційний момент.
·
Прийом самонавіювання.

Добро хай панує у нашому домі,
І щастя хай буде завжди.
Здоров’я міцного і щасливої долі
Бажаємо на довгі
роки.
Нехай всім щастить!
ІІ. Актуалізація чуттєвого досвіду та опорних знань
учнів.
·
Лінгвістична робота з текстом. Спостереження
над мовними явищами (реченнями з однорідними членами) у звязному мовленні.
§ Прочитайте спроектований на дошку уривок тексту.
ü Визначте його основну думку, стиль мовлення.
ü Зверніть увагу на речення з виділеними словами, визначте
їхню синтаксичну роль.
ü Чим подібні між собою виділені слова у межах одного речення? Доведіть, що це
однорідні члени речення.
Найдорожчий, безцінний скарб, що має людина – це здоров’я.
Це справді незрівнянне багатство, несказанне диво, яке необхідно не просто надійно берегти, а й повсякчас примножувати. А той, хто його не цінує, розтринькує з дитинства,
залишається без майбутнього. Адже здавна відомою є істина, що значно легше здоров'я
втратити, ніж його відновити. Без здоров’я немає повноцінного, насиченого, щасливого життя.
ІІІ.
Повідомлення теми уроку. Мотивація навчальної діяльності учнів.
·
Слово вчителя
Тема
нашого уроку – «Однорідні члени речення (із сполучниковим,
безсполучниковим і змішаним зв’язком)». Вона для вас не нова, тож ваше завдання
пригадати те, що ви вже вивчали про
однорідні члени речення раніше та здобути
нову інформацію, і звичайно, вчитися застосовувати їх у власному
мовленні.
Як ви вже зрозуміли з епіграфа до
нашого уроку, ми будемо говорити не тільки про мовне явище, а й про здоров’я,
та фактори, які сприяють тому, щоб людина якомога довше зберегла цей безцінний
дар, від якого дійсно залежить, як сказав А.Шопенгауер, девять десятих нашого
щастя.
ІV. Сприймання і первинне усвідомлення учнями нового
матеріалу
·
Дослідницько-пошукова робота. Самостійне вивчення навчального матеріалу на основі
одержаних у попередніх класах знань.
1. Розглянути таблицю та
опрацювати матеріал підручника на
с.102-103.
2. Підготувати відповіді на
запитання:
ü Що називається однорідними членами речення?
ü Які члени речення можуть бути однорідними?
ü Які ознаки мають однорідні члени речення?
ü
Що таке сполучниковий, безсполучниковий і змішаний
зв'язок?
![Описание: Опис : MCj00890380000[1]](file:///C:/Users/7272~1/AppData/Local/Temp/msohtmlclip1/01/clip_image005.gif)
·
Евристичне спостереження. Робота з інформацією із рубрики «Із секретів мовознавства» (с.104) з
елементами бесіди за опрацьованим самостійно
матеріалом.
ü Пригадаймо, що ми
називаємо сполучником? (Це службова частина мови, що вживається для
зв’язку однорідних членів речення та частин складного речення)
ü Які ви знаєте
сполучники? (Сурядності і підрядності)
ü Які сполучники
використовуємо для поєднання однорідних членів речення? (Сполучники сурядності)
V.
Організації виконання плану діяльності.
·
Коментований диктант із творчим завданням.
Позначити однорідні члени речення. Підкреслити сполучники,
що їх з’єднують. Охарактеризувати типи зв’язку.
Ще в давні часи вчені зрозуміли необхідність
використання людиною природно-кліматичних факторів, які загартовують: сонце,
повітря, воду. До процедур
загартовування належать повітряні і сонячні ванни, умивання та обливання
холодною водою, ходіння босоніж тощо. Вони допомагають
стати менш залежними від
примх погоди, захищають від
застуди та грипу
Досвід показує, що тільки за допомогою цих процедур
та наполегливості людини
можна вилікувати багато хвороб. Але починати загартовування потрібно поступово, не
поспішаючи.
Загартований організм не боїться хвороб і холоду.
Творче завдання.Троє учнів виконують завдання біля
дошки:
І
учень - фонетичний аналіз
слова ходіння;
ІІ учень - словотвірний аналіз слова обливання;

ФІЗКУЛЬТХВИЛИНКА
Валеопауза для тренування зору.
1. Міцно заплющити очі на 3-5 сек.,
потерши долоні одна об одну до помітного відчуття тепла в них, скласти їх
дашком та прикрити очі. Щвидко поблимати очима у темряві під долонями 1-2 хв.
2. Прибрати долоні і швидко
поблимати очима 1-2 хв. Такі дії повторити
двічі.
3. Подивитися далеко вперед не мружачись 2-3 сек.
4. Голову тримати нерухомо. Очі
підняти вгору, опустити вниз, повернути вправо, вліво, намалювати горизонтальну
вісімку. Повторити 2-3 рази.
·
Інтерактивна вправа
"Робота у парах" "Умілі
редактори".
Переписуючи текст, учні по черзі у парі коментують
орфограми у реченнях. Перевіряти правильність виконання завдання можна
ланцюжком.
Гарна постава це не/тільки краса а й здоров...я. Багато що звичайно залежить від спадковості але й не/менше залежить від індивідуального розвитку. А щоб розв...ватися – потрібно
рухатись. Рух це
пр..родна б...ологічна потреба
людини. Діти, які мало рухают..ся,
ростуть кволими слабими вони
не/впевнен...і у своїх силах гірше вчат...ся.
Допомо...ти можуть фізичні вправи, завдяки виконан..ю яких підвищуєт...ся рівень обміну речовин і
поліпшуєт..ся діяльність усіх
найважливіших функціональних
с...стем організму.

«Мозковий штурм». Обґрунтуйте
свою думку.
ü Чи можна вважати
речення з однорідними членами конструкції типу:
1. Піду принесу санчата
та ковзани.
2. Рости, рости, дитино,
вправною, сильною, вмілою.
3. І так повзла
зима заметільна, сніжна, морозна і чарівна.
4. За характером
він був ні риба ні м'ясо.
5. Дишеш і не на
дишешся тим чистим повітрям.
·
Творча
робота в групах. «Сенкан».
СЕНКАН — це вірш, що складається з
п’яти рядків.
Слово "сенкан"
походить від французького слова "п’ять"
і позначає вірш у п’ять рядків.
1. Перший рядок має містити слово, яке позначає тему
(звичайно, це іменник)
2. Другий рядок – це опис теми, який складається з двох
слів (два прикметника)
3. Третій рядок називає дію, пов’язану з темою, і
складається з трьох слів (звичайно, це дієслова).
4. Четвертий рядок є фразою, яка складається з чотирьох
слів і висловлює ставлення до теми, почуття з приводу обговорюваного.






VІ.
Контрольно-оцінювальний етап.
·
Інтерактивна вправа-гра на уважність "Так"
і "Ні"
1.
Однорідними
називаються члени речення, які є рівноправними між собою. (Так)
2.
Однорідні
члени речення виконують однакову синтаксичну функцію. (Так)
3.
Тривале сидіння біля телевізора покращує
зоров’я. (Ні)
4.
Між
однорідними членами речення існує або сполучниковий, або безсполучниковий
зв'язок. (Ні)
5.
Збереженню здоров’я сприяють раціональне
харчування, спортивна активність, відсутність шкідливих звичок. (Так)
6.
Найкращий відпочинок для мозку-це сон. (Так)
7.
Усі однорідні
члени речення непоширені.(Ні)
8.
Фразеологічні
словосполучення іноді виступають у ролі однорідних членів речення.(Ні)
9.
Завдяки
руху ви розвиваєтеся фізично, стаєте сильнішими. (Так)
10.
Ні світ ні зоря – це однорідні обставини (Ні)
11.
Щоб почуватись здоровим, не
потрібно вживати у їжу чипси, сухарики, газовані напої, гамбургери .(Так)
12.
У вас зараз
чудовий настрій. Ви задоволені своєю роботою на уроці. (Так)
·
«Знання - у дію»
Слово
учителя. Пропоную вам
об’єднати дві теми, над якими ми сьогодні працювали, та підвести коротко (по 2-3 речення з ряду) підсумок уроку за
загальною темою "Здоровий не знає, який він
багатий", використавши однорідні члени речення.
І ряд – підмети,
ІІ ряд - присудки,
ІІІ ряд – означення.
![Описание: Опис : MCj04080320000[1]](file:///C:/Users/7272~1/AppData/Local/Temp/msohtmlclip1/01/clip_image013.gif)
§
Рефлексія.
ü Що нового ви дізналися на уроці?
ü Що для вас було найцікавішим?
ü Що для вас виявилося найскладнішим?
ü Де вам знадобляться набуті знання?
§ Оголошення результатів навчальної діяльності.
Слово учителя. Народна
мудрість каже: «Без здоров’я немає щастя», «Найбільше в світі багатство – це
здоров’я».
Правда, здоров’я – всьому голова. Коли
людина здорова, то вона дужа, весела, красива, сильна, витривала, смілива,
тому що вона себе прекрасно почуває і може наполегливо працювати, навчатись,
може робити те, що їй до душі, займатись улюбленою справою. Отже, бажаю
всім доброго здоров’я! Будете здорові – будете щасливі й радісні. Дякую за
урок!
VIІІ. Домашнє завдання.
1. Вивчити теоретичний
матеріал підручника. Параграф 22.
2.
Скласти твір-мініатюру на одну з тем: «Хто день починає з зарядки, у того здоров’я в
порядку" або «Здоров’я не вродить – ніхто не нагородить", використовуючи однорідні
члени речення з різними видами зв’язку між ними.
Немає коментарів:
Дописати коментар