Літературний квест

Літературний квест для учнів 7-9 -х класів,
присвячений 200-річчю від дня народження
 Тараса Шевченка,
"Шлях до Тараса"
Мета: формувати в учнів ціннісне ставлення до особистості Кобзаря, розвивати пізнавальний інтерес до подальшого вивчення спадщини Тараса Шевченка; сприяти виявленню організаторських та творчих здібностей; розвивати логічне мислення, кмітливість;  сприяти згуртуванню учнівських колективів, умінню учнів злагоджено співпрацювати на шляху до спільної мети.
Вікова аудиторія: учні 7-9-х класів (бажано проводити гру серед учнів однієї паралелі).
Опис гри: гра-квест передбачає проходження командами учнів на кращий час  9 "станцій",  на яких вони повинні виконати тематичні завдання та отримати максимальну кількість балів. Переможцем стає команда, яка першою дісталася фінішу, тобто вихідної станції "Зустріч", зібрала вислів про Тараса Шевченка і отримала найбільшу кількість балів.
Організаційний момент: учні  заздалегідь отримують завдання: повторити відомості  про життя і творчість Тараса Шевченка. Організаторами гри розробляються оцінювальні маршрутні листи з назвами станцій, які для кожної команди-квестора розміщені в різному порядку. До програми квесту долучаються вчителі чи учні-старшокласники, які будуть відповідальними за кожну станцію, контролюватимуть хід виконання завдань та виставлятимуть у маршрутні листи кожної з команд бали за правильні відповіді. На відповідних пунктах прикріплюються таблички з назвами станцій гри.
Реквізит: маршрутні листи, ручки, відомості для підрахунку балів, необхідний додатковий реквізит для кожної станції та конверти із завданнями.



Хід квесту
(Учасники команди та вболівальники збираються в актовому залі,
(у маршрутних листах - станція "Зустріч"). Звучить пісня "Шлях до Тараса" у виконанні Василя Зінкевича).
Ведучий. Доброго дня усім присутнім, а також тим, хто вирішив спробувати свої сили в літературному квесті!
        Американо-англійський поет Томас Стернз Еліот зазначив, що великі поети ніколи не помирають, бо це взагалі не люди, а великі душі. Таким і є для кожного із нас  Тарас Шевченко. Наш літературний квест проходить у час, коли вся Україна вшановує 200-річчя від дня народження славного Кобзаря.  Гра має назву "Шлях до  Тараса...", тому що ми б хотіли, щоб ви  усі разом, і кожна команда зокрема, пригадали великого Тараса Шевченка, вкотре усвідомили значимість  його постаті для українського народу, щось відкрили для себе нове у цій величній особистості  і гідно, за словами В.Зінкевича,  "пройшли шлях до Тараса".
Упевнені, що ви успішно подолаєте усі випробування квесту, і ми вже скоро зустрінемося на цій же станції, щоб привітати вас з перемогою. У пригоді вам стануть  ваші знання біографії та творів Тараса Шевченка, а також логіка, витримка, кмітливість, згуртованість та бажання перемогти. Отже, познайомимося з героями сьогоднішнього змагання: вітаймо оплесками команди-квестори!
Ведучий  по черзі називає команди.
Ведучий. Не помилюся, якщо скажу, що результат квесту наполовину залежить від підготовки команд-учасниць, ще на 30% від їх бойового настрою та зібраності, але не останню роль відіграє і її величність фортуна! Нехай вона буде справедливою та прихильною до всіх в однаковій мірі, а за правильністю і чесністю квесту простежить наше професійне журі, з яким настав час познайомитися ближче!
Ведучий представляє головне журі гри.
Ведуча. Отож настав час ознайомити вас, шановні друзі, з умовами нашого літературного квесту. Першим вашим завданням буде презентувати назву та девіз вашої команди. Потім кожна команда отримає маршрутний лист, у якому позначено назви станцій, на яких ви будете виконувати завдання, які так чи інакше повязані з Тарасом Шевченком. Вони дадуть вам змогу отримати певну кількість балів. Окрім того, на кожній станції ви отримаєте ключові слова, з яких потім, після проходження останнього пункту, складете вислів про  Тараса Шевченка  та презентуєте його зміст в оригінальній формі. Це і буде останнім вашим завданням. Мені залишається тільки побажати командам проявити себе якнайкраще та отримати  максимум балів на кожній
станції!
Я оголошую перше завдання. Прошу кожну команду презентувати свою назву та девіз.
(Після того, як журі оцінило яскравість та влучність назв та девізів команд, капітани отримують маршрутні листи та вирушають з командами для проходження станцій).
Станція «Історична»
Завдання: відновити події життя та творчості  Тараса Шевченка, розмістити їх у хронологічному порядку.
Оцінювання – максимально 20 балів
1. 1838р.-
2. 1860р.-
3. 1840р.-
4.1962р.-
5. 1845р.-
6. 1847р.
7. 1814р.-
8.1857р.-
9.1861р.-
10.1823р.-

Правильні відповіді
1. 1814р.-9 березня народився Тарас Шевченко
2. 1823р.-померла мама, коли поетові було 9 років
3. 1838р.-22 квітня Тарас Шевченко викуплений  із кріпацтва
4. 1840р.-Перше видання "Кобзаря"
5. 1845р.-25 грудня написаний "Заповіт"
6. 1847р.-поет заарештований, розпочалися роки неволі(заслання)
7. 1857р.-закінчився період заслання поета.
8. 1860р.-Третє видання "Кобзаря"
9. 1861р.-10 березня помер Тарас Шевченко
10.1962р.- з цього року щорічно присуджується Державна премія України імені Т.Г.Шевченка в галузі літератури й мистецтва
Станція «Поетична»
Завдання: відновити пропущені слова рядків із поезій Тараса Шевченка
Оцінювання – максимально 26 балів


Село ________,                              
Боже небо ________,
І те помарніло.
Поглянув я на ______-
Не ______ ягнята!
Обернувся я на  _______-
Нема в мене _______!

І досі _______: під горою
Між вербами та над ________
Біленька _____. Сидить
Неначе й досі сивий ______
Коло хатиночки і ________
Хорошеє та кучеряве
Своє ________ внуча.

"Плавай, плавай, ________!
По синьому _______-
Рости, рости, _______!
Все вгору та вгору,
Рости гнучка та _______,
До самої _______,
Спитай _______, чи діжду я,
Чи не діжду ________?"

Сидить _______ на тім боці,-
Грає синє ________.
Думав,_______ зустрінеться,-
Спіткалося   _______ .
А журавлі летять собі
Додому _______.
Плаче козак- шляхи _______
Заросли _____.


Правильні відповіді
Село ПОЧОРНІЛО,                               
Боже небо ГОЛУБЕЄ,
І те помарніло.
Поглянув я на ЯГНЯТА-
Не МОЇ ягнята!
Обернувся я на  ХАТИ-
Нема в мене ХАТИ!

І досі СНИТЬСЯ: під горою
Між вербами та над ВОДОЮ
Біленька ХАТОЧКА. Сидить
Неначе й досі сивий ДІД
Коло хатиночки і БАВИТЬ
Хорошеє та кучеряве
Своє МАЛЕНЬКЕЄ внуча.

"Плавай, плавай, ЛЕБЕДОНЬКО!
По синьому МОРЮ-
Рости, рости, ТОПОЛЕНЬКО!
Все вгору та вгору,
Рости гнучка та ВИСОКА,
До самої ХМАРИ,
Спитай БОГА, чи діжду я,
Чи не діжду ПАРИ?"

Сидить КОЗАК на тім боці,-
Грає синє МОРЕ.
Думав,ДОЛЯ зустрінеться,-
Спіткалося  ГОРЕ .
А журавлі летять собі
Додому КЛЮЧАМИ.
Плаче козак- шляхи БИТІ
Заросли ТЕРНАМИ.


Станція «Ерудит»
Розгадати ребуси, кросворд, криптограми за творчістю Т.Шевченка
Оцінювання – максимально 13 балів.
 "Сон"
    И
       Описание: ребуси4=Д                            "Гайдамаки"
Кросворд "Тарас Шевченко"













По вертикалі:
1.Ім’я старшої сестри Т. Шевченка (Катерина).
3. Вірш-послання Т. Г. Шевченка до сучасників, гімн визвольної боротьби українського народу ("Заповіт").
По горизонталі:
2. Обов’язковий художній засіб у баладі.(Метаморфоза)
4. Прізвище Тарасового прапрадіда (Швець).
5. Ім’я дівчини, яка стала першим коханням малого Тараса (Оксана).
6. Прізвище полтавського вчителя музики, який у 1870 році створив оригінальну хорову мелодію до «Заповіту» (Гладкий).
7. Балада Т. Шевченка ("Тополя").
Криптограми
Розшифрувати твори Тараса Шевченка за буквами алфавіту

12, 3, 1, 18         20, 12, 6, 15, 19, 3, 1                  "Іван         Підкова"
20,21,11,28,11,18,18,1             "Причинна"
15, 1,23,7,21,11,18,1                "Катерина"
10, 1,20,19,3,12,23                  "Заповіт"
Станція "Творча"
  Установити відповідність частин поезій Тараса Шевченка.
Оцінювання – максимально 16 балів
"Мені тринадцятий минало..."
Уже покликали до паю,//А я собі у буряні молюся Богу..
Поглянув я на ягнята - // Не мої ягнята!
І ми, жартуючи, погнали// Чужі ягнята до води.
Чому Господь не дав дожить // малого віку у тім раю.
"Тополя"
Стан високий, лист широкий//Марне зеленіє. // Кругом поле, як те море// Широке синіє.
Виспівує, поки вийде// чорнобрива з хати//, А він її запитає,// Чи не била мати.
Не слухала стара мати, // Робила, що знала,-// Дивилася чорнобрива,// Сохла і мовчала.
Рости, рости, подивися// За синєє море:// По тім боці- моя доля,// По тім боці- горе.
"Заповіт"
Серед степу широкого// На Вкраїні милій.
Все покину і полину// До самого Бога// Молитися..
Поховайте та вставайте,// Кайдани порвіте.
Не забудьте пом'янути// Незлим тихим словом.
"Думка"
Тече вода в синє море,// Та не витікає.
Пішов козак світ за очі;// Грає синє море.
На чужині не ті люде,- // тяжко з ними жити!
Плаче козак-шляхи биті// Заросли тернами.
Правильні відповіді
"Мені тринадцятий минало..."
І ми, жартуючи, погнали// Чужі ягнята до води.
Уже покликали до паю,//А я собі у буряні молюся Богу..
Поглянув я на ягнята- // Не мої ягнята!
Чому Господь не дав дожить // малого віку у тім раю.
"Тополя"
Виспівує, поки вийде// чорнобрива з хати//, А він її запитає,// Чи не била мати.
Не слухала стара мати, // Робила, що знала,-// Дивилася чорнобрива,// Сохла і мовчала.
Рости, рости, подивися// За синєє море:// По тім боці- моя доля,// По тім боці- горе.
Стан високий, лист широкий//Марне зеленіє. // Кругом поле, як те море// Широке синіє.
"Заповіт"
Все покину і полину// До самого Бога// Молитися..
Не забудьте пом'янути// Незлим тихим словом.
Серед степу широкого// На Вкраїні милій.
Поховайте та вставайте,// Кайдани порвіте.
"Думка"
На чужині не ті люде,- // тяжко з ними жити!
Пішов козак світ за очі;// Грає синє море.
Тече вода в синє море,// Та не витікає.
Плаче козак-шляхи биті// Заросли тернами.
Станція «Швидкісна»
Потрібно дати якнайбільше більше правильних відповідей за одну хвилину.
Оцінювання – максимально     20    балів
Клоуз-тест "Так"-"Ні"
1.      Народився Тарас Шевченко у селі Кирилівці.        (Ні. Моринці)
2.     Ім'я "Тарас" означає приємний.                           (Ні. Бунтар).
3.     Дівоче прізвище матері Тараса Шевченка Бойко.    (Так)
4.     У родині Шевченка було 8 дітей.                        (Ні. Шестеро)
5.     Батько Тараса Шевченка був кравцем.         (Ні. Стельмахом)
6.     Матір і старшу сестру Тараса звали Оксана. (Ні. Катерина)
7.     Щоб викупити Шевченка з кріпацтва портрет Жуковського намалював Брюллов.                                                                    (Так).
8.     Шевченка був кріпаком Брюллова.                       (Ні. Енгельгардта)
9.     Коли Шевченка викупили з кріпацтва, йому було 20 років. (Ні.24)
10.                       Шевченка викупили за 2000 карбованців.            (Ні.2500)
11.                       Твори "Іван Підкова" та "Тарасов ніч" не увійшли до першого видання "Кобзаря".                 (Ні. Вони входили до складу першого "Кобзаря")
12.                       Повне зібрання творів Т. Шевченка налічує 10 томів. (Ні.12 томів)
13.                       Тарас Шевченко написав 15 повістей.                        (Так)
14.                       За перші три роки заслання Шевченко написав більше творів, ніж за наступні 7 років.                                                     (Так)
15.                       Тарас Шевченко видав для дітей "Буквар".                    (Так)
16.                       Т.Г. Шевченко - основоположник нової української літератури і національної літературної мови.                          (Так)
17.                        За життя Шевченка "Кобзар" видавався лише один раз. (Ні. Тричі)
18.                       Серія картин Шевченка носить назву "Мальовнича Україна".                                                                                                                                                                                (Ні.  Живописна)
19.                       Заповіт Т. Шевченко написав у 60 років               (Ні. У 31)
20.                        Гора, де похований Шевченко, називається Чернечою. (Так)
Станція «Всесвітня бібліотека»
Виявити свої знання стосовно змісту та друкування  "Кобзаря" Тараса Шевченка.
Оцінювання – максимально 14    балів
1.Назвіть збірку творів Т.Шевченка, яка принесла йому світове визнання?                                                                                              ("Кобзар")
2.Скільки разів за його життя вона видавалася? (Тричі).
І видання- (1840 рік),
ІІ видання- (1844 рік під назвою «Чигиринський Кобзар» вийшов передрук першого видання «Кобзаря» з додатком поеми «Гайдамаки»),
ІІІ видання-  (1860р)
3.Скільки творів увійшло до першого видання? (8)
4.Назвіть їх.
1."Думи мої,думи мої.."
2."Думка (Нащо мені чорні брови..)",
3."Тополя",
 4."Перебендя",
5."Іван Підкова",
6."Тарасова ніч",
7. "Катерина",
        8."До Основ'яненка"

Станція «Мистецька»
Команда повинна за 1 хвилину скласти з "пазлів" 3 репродукції картин Шевченка та назвати їх.
(Примітка. Репродукції найвідоміших  картин Тараса Шевченка можна роздрукувати форматом А-4 і розрізати у формі різних геометричних фігур середнього розміру).
Оцінювання – максимально 15 балів
               "Катерина", "Селянська родина", "Циганка-ворожка"
Описание: http://sever.lg.ua/sites/sever.lg.ua/files/kartiny1.jpgОписание: http://forumkiev.com/attachments/30576d1299860164-412px-image-shevchenko_kateryna_olia_1842_large.jpgОписание: http://shkola.ua/web/uploads/book/53/images/fAmRleDu.jpg







Станція «Музична»
Прослухати уривок мелодії. Відгадати за мелодією пісню на слова Тараса Шевченка. Розповісти історію написання поезії, яка покладена на музику; які назви мав цей твір у передруках, скількома мовами перекладений,  назвати композитора, з  музикою якого виконується цей твір і нині.
Оцінювання – максимально 10 балів.
Історія написання «Заповіту» Т. Г. Шевченка
25 березня 1845 року Т. Шевченко, закінчивши навчання в Академії мистецтв, виїхав на Україну. Від Київської археографічної комісії він одержав завдання змальовувати історичні пам’ятки.
 Подорожуючи по Україні, в середині серпня він приїхав до Переяслава відвідати свого давнього друга  Андрія  Осиповича Козачковського.
Зустріч була радісною і хвилюючою.  Того ж дня друзі поїхали в село Андруші, потім переправилися на правий берег Дніпра в села Монастирище й  Трахтемирів. Листопад 1845 року видався мокрий, вітряний, холодний. Шевченкові ця погода дошкуляла більше, ніж іншим. Працюючи в Археологічній комісії, він мусив весь час роз’їжджати по селах і містах, змальовувати старовинні церкви, монастирі, незвичайні будівлі.  У кінці листопада поет виїхав із села Вюнище в Андруші. У дорозі промок до нитки. Весь день його морозило, а надвечір він повернувся у Вюнище зовсім хворим. Довелося злягти в чужій хаті серед чужих людей.
Про хворого Шевченка дізнався його щирий приятель, переяславський лікар Андрій Козачковський, і негайно ж перевіз Тараса Григоровича з В’юнища до себе в Переяслав. У хворого почалося двостороннє запалення легенів. У той час мало хто видужував від цієї хвороби. Це знав і лікар, знав і поет.
Після 20 грудня хворому погіршало, стан його було майже безнадійним. Хворий важко дихав, не міг заснути. Вночі підвівся з ліжка і засвітив свічку. Поринувши в глибокі думи, ходив по кімнаті. Невже кінець? А йому лише 31 рік, він ще так мало зробив. На хвилину заплющив очі і в фіолетовій пітьмі побачив блискучі ножі повстанців, палаючі панські будинки і порвані кайдани. І защеміло хворе серце поета. Він схопив перо і швидко став виводити ним по білому аркуші паперу. Лікар чув якийсь шурхіт за дверима, але не наважився тривожити нічний спокій свого друга. Тільки вранці обережно зайшов до кімнати. Тарас Григорович лежав на ліжку в глибокій задумі. На столі було видно списані аркуші паперу.
Він обережно підійшов до ліжка, обняв свого друга і поцілував у чоло. Отже, переяславський лікар Андрій Козачковський того пам’ятного ранку став першим читачем Шевченкового заповіту – шедевра української й світової літератури.
Це було 25 грудня 1845 року, якраз на Різдво (за старим стилем).
За кілька днів Шевченко одужав. Вдячний поет тоді надовго залишив гостинну господу свого переяславського друга і подався на Чернігівщину продовжити роботу над змалюванням памяток старовини.
У різних передруках "Заповіт" називався «Завіщаніє», «Думка», «Остання воля». З 1867 року за ним закріпилася назва «Заповіт».
"Заповіт" перекладено 150-ма мовами світу. Мелодія полтавського учителя Гордія Гладкого набула найбільшої популярності у народі.

Після проведення командних інтелектуально-логічних ігор літературознавчого спрямування за визначеними маршрутами команди-квестори у порядку фінішування збираються на вихідній станції "Зустріч" для презентації "закодованої" фрази, яку їм вдалося скласти, та церемонії нагородження. Ведуча запрошує кожну команду яскраво та оригінально  презентувати вислів:
(Приклади.Ми Шевченка славить будем і ніколи  не забудем.  
Шевченко – це той, хто живе в кожному з нас. О.Гончар
Досить було однієї людини, щоб урятувати цілу націю. О.Вишня)
Журі оголошує результати.
Церемонія нагородження учасників гри.
Ведуча. Дорожіть Шевченком. Хочеться вірити, що на вашому шляху завжди будуть Шевченкова пристрасть, Шевченкова мужність, Шевченкове невмируще слово!
Пройшло багато дуже років:
Змінились час, думки, слова,
Не чути Кобзаревих кроків,
Але душа його – жива.
Його слова, слова пророчі
В думках зринають повсякчас -
Він серед дня і серед ночі

Немовби знову кличе нас.

Немає коментарів:

Дописати коментар